måndag 19 november 2012

.



Idag blev det då lite bett utprovning för gutt! Vi testade ett odelat rakt bett. Var lite orolig inför att tränsa honom. Hade nån undermedveten skräck att han skulle hata mig! Men han tog bettet lugnt och villigt. Var ju förstås lite ovant med efter en stund verkade han inte bry sig. Då kopplade jag på mina långa tyglar och vi lörde ett pass upp och ner för vägen upp till stallet.

Och jädrar vilken skillnad på häst! Så fort jag började driva på lite mer så samlade han sig direkt. Det har han inte gjort med något av våra bettlösa alternativ. Han var lättare att böja och verkade allmänt förstå mina signaler mycket lättare och med endast mjuka tygeltag.

Så från och med nu ska jag börja använda bett när vi ska träna seriöst. Och varva med bettlöst när vi ska göra nått slappare. Sen är ju förstås målet att kunna köra rent bettlöst igen!

Jag tog lite kort med mobilen, men just nu så kan jag bara blogga från mobilen då vi just flyttat och vi har inget internet i Lyan ännu! Och tyvärr så krånglar bilduppladdingen. Men hoppas att kunna fixa det så snart som möjligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar