torsdag 19 april 2012

Balansträning


Ska bara börja med att berätta att flytten har lagts på is just för tillfället. Men kommer att ske men vet dock inte när. Älskar gården vi är på och människorna där, men det fungerar inte riktigt för oss att vara där då våra olika hästhållningar ''skär'' sig lite och krockar ganska ofta. Dessutom blir det för mycket ändringar i Luckys vardag, ena stunden har han kompis och andra inte. Och detta blir han väldigt stressad av, men inget vi kan hjälpa då dem måste få göra det dom vill med sina hästar! :) Så vi ska leta efter ett nytt ställe. Dessutom är jag lite trött på att vara ensam i stallet skulle vara kul med en ridkompis!.

Iaf idag har vi gjort något tja lite udda hehe.

Balans träning
Ronja & Lucky style



Hehe ja idag har vi eller snarare jag tränat upp min balans på ett lite speciellt sätt. Jag hade nämligen tänkt låta Lucky få beta lite grönt idag som börjat dyka upp. Och tänkte då sitta på för att störa honom minst möjliga med rep och övrigt. Men jag har lite dåligt med tålamod att bara sitta still en längre tid. Troligtvis nån lättare variant av ADHD hehe. 

Iaf så slängde jag mig upp barbacka och tog med mig en bok och red ut på en äng. Japp tog med mig boken ''Konsten att tala med hästar'' som tidsfördriv.

Till en början så var det lite obekvämt, jag satt och var mest focuserad på hästen än boken och vinglade så fort han tog ett steg. Men sakta så började jag slappna av och komma in i boken.

Och plötsligt så satt jag där och följde hästens rörelser mjukt och stabilt. Det var riktigt häftigt! Precis som att man visste undermedveten hur och när hästen skulle röra sig och aktiverade precis rätt muskler för att följa med i rörelsen flytande. 

Då och då avbröt vi ätandet och läsandet och red runt och gjorde några övningar då även Lucky tråkar ut sig snabbt hehe. Och min balans var klart förbättrad! Så detta är absolut ett tips att testa på något säkert ställe där ni vet att hästen håller sig lugn. Och glöm inte att ändå vaka på omgivningen så inget kan smyga sig på er och skrämma hästen.


Lucky ska också få gå ute hela natten idag för första gången det här året. och det tror jag att han är nöjd med då han har en tendens att bli stel om han står för länge i box. Jag hängde ut hans SMHN för att han skulle ha något extra att pyssla med under natten och han kom glatt travandes och mötte mig när jag kom med det. Han älskar det verkligen hihi. Han föredrar det framför löst hö! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar