lördag 12 januari 2013

Fot fix & bubbel bad.


Idag åkte jag och Yosh bort till stallet för att bara snabbt kolla läget med Luckys hovböld och behandla strålarna. Då jag och min sambo skulle iväg upp till ett hälsocenter för att simma lite, bada bubbelpool och äta middag! Blev en väldigt mysig eftermiddag.

Lille yosh är duktig och vet vart han ska vara när jag har hästen i stallgången! Bara nöjd över att få vara med och sitta och titta på. Oftast ligger han dock och sover.

Luckys hovböld är förövrigt helt torr nu, har blivit en liten flik där den kom ut bara, får se om den kommer ramla av eller om det läker ihop. Tvättade rent och provade sen att ha på väteperoxid på strålarna för att döda lite bakterier. Detta är lite starka grejjer så jag sköljer bort det efter att det slutat verka. Väteperoxiden fräser och bubblar då det kokar bort bakterier när det kommer i kontakt med det. Men det är väldigt skonsamt ändå och svider inte. Men man ska akta sig för att lämna kvar det i sår och sen linda om. Jag sköljer iaf av det när jag tycker det verkar färdigt.

Bild på Luckys ena bakhov när väteperoxiden verkar, ser och låter lite otäckt ut men han verkade inte missnöja alls!

Väteperoxiden ska man dock inte använda för ofta.Tänkte kanske bara göra denna behandling en gång i veckan om det behövs och köra äppelcidervinäger emellan. Men tycker faktiskt mig redan se en förbättring i strålarna av att bara ha sprayat äppelcidervinäger varje dag i en vecka! Får se om jag bara inbillar mig eller om det faktiskt håller på att bli bättre.

I morgon ska jag se om ömheten är borta där hovbölden kom ut, isåfall ska jag plocka på hans boots och rida lite!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar