fredag 4 januari 2013

Svar på frågor

Hur länge har du haft din häst?

- Jag har haft Lucky nu i cirka ett och ett halvt år! 

När fick du din första pony/häst?

- Oj oj oj detta blir en lång krånglig historia! Min första ponny så som jag ser det heter Refanette, hon lever ännu och står hos min mormor nere i hallstahammar. Hon är ett gottlandsruss på 21 år. Hon föddes faktiskt bara en kvart efter mig! På vår egen gård, vi hade russuppfödning på den tiden. Dock så var hon inte direkt min utan min mormors. Och när jag och mamma flyttade till Värmland så blev ''Nettan'' såld till en ridskola. Men efter några år fick mormor köpa tillbaka henne och då började vår tid! Har många underbara minnen med henne! 
Jag och min ''första'' ponny Refanette, ''Nettan''
Men! om man nu ska vara petig så kan man faktiskt säga att ett visst litet minishetlands föl faktiskt är min första ponny! För henne står jag som ägare på. Mormor köpte nämligen ett mini shetlands sto vid namn Citrin och en mini hingst som hette Freddy. Och dessa två fick då en fölunge som jag döpte till Felin! Och är alltså min första ponny. Hon är cirka två år nu tror jag.

Jag och min lilla ful ponny Felin!
 
Nettan blev så väldigt fäst vid Felin trots att hon oftast faktiskt brukar avsky andra hästar! så hon har fått stå kvar som sällskap till Nettan efter att vi sålde Citrin och Freddy. Men hoppas på att få plocka upp dem båda två om jag lyckas kunna ha Lucky här hemma hos mig en dag! Och han är ju då min första häst!

Hur fick du dig att börja blogga?

- Jag vet inte riktigt hur det började. Men jag tycker om att skriva och det är kul att ha en egen dagbok att kunna gå tillbaka och kika i om några år och se hur långt man har utvecklats! Har haft en hel sjö med bloggar. Men nu hoppas jag på denna! 

Varför klicktränar man?

- Klickertränar gör man för det första för att det är SKITKUL! Och för att djuren tycker det är SKITKUL! ; ) Men också för att man får resultat så mycket snabbare och på ett så mycket bättre sätt! Hästen blir glad och positiv inför träning, blir mer självsäker och får känna sig duktig och smart! Vilket alla hästar älskar. 

Vad är en bra blogg för dig?

- En bra blogg för mig är en blogg som är rolig att läsa, LÄTT att läsa och som man kan få en ''aha'' upplevelse av. Alltså att man faktiskt får lära sig något nytt från den. Vardagsbloggar är jätte roliga men kan bli trista i längden om man nu inte gör någon speciellt, exempel som jag och Lucky, vi lullar ju bara på i vår egen takt. Inget spännande liv! Men blandar man då med lite roliga faktan etc så blir bloggen lite roligare för andra att följa.

Varför blir hästarna ömma i hovarna när dom är barfota?

- Detta är en komplicerad sak att svara på! Kan skriva ett separat och längre inlägg om detta någon dag.

Vad skulle vara den optimala hästhållningen för dig? 

- Får jag drömma iväg lite? Okej, då vore det att ha flera mega stora hagar med olika terräng typer, för att kunna byta så vissa hagar får vila helt vissa år. Mest skogsmark! och TORR mark som inte blir lerig vid minsta lilla regn. Stoor lösdrift med mat både inne och ute på vintern via slowfeeding system. Stor uppvärmd vattenbalja och flera hästar i samma flock. Dom mår bäst av att vara i en flock på minst fyra, fem hästar! 

Hehe ett ridhus skulle inte vara fel att ha heller för tråkiga väder dagar (a)

Varför slowfeeding?

- Kan skriva ett separat inlägg om det också!
                                                                                                                

Ja det var några av frågorna jag fått än så länge! Hoppas ni blivit lite klokare. Och ni får självklart fortsätta fråga saker även när det inte är frågestund! Berättar och förklarar så gärna i den måtta jag kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar