torsdag 10 januari 2013

Fot fix


Hej på er!

Har inte hunnit med någon uppdatering sen sist. Men det blev inget speciellt gjort med Lucky i tisdags då jag och sambon skulle åka iväg och träffa min svärmor och jag hade fortfarande lite väl ont i nacken. Och i onsdags så blev det mest hov fix på Lucky! 

Upptäckte nämligen en liten hovböld som kom ut genom ena ballen, så Lucky va lite öm där och därmed ville jag inte sätta på honom sina boots så vi kunde träna. Det är väldigt halkigt runt stallet nu. Men han visade ingen som helst hälta när han gick annars, dock tror jag att bootsen skulle ha klämt lite för mycket på det.

Luckys hovböld, den kommer ut där den svarta och vita pälsen möts ungefär.
Men inget som märktes av när han stod eller gick!

Jag tvättade rent och smörjde på bakteriedödande salva. Sen fick strålarna en omgång också med äppelcidervinäger mot strålrötan och lite kalk också för att torka upp strålarna lite. 

Äppelcidervinäger mot strålröta

Men lite träning blev det ändå! Tog med några morotsbitar, klickern och Lucky ut i en tom hage, där tränade vi lite ''stå stilla när jag ska upp''. Och ja vad tog det? tio minuter? Så stod Lucky blickstilla medan jag kravlade mig upp och sedan BAD honom att gå! Från att ha varit en häst som börjar gå redan innan man hunnit upp på pallen! Kommer ju säkerligen behöva upprepa detta ett antal gånger innan det sitter till 100% men så fort trodde jag inte det skulle gå! Klickerträning <3 

Fina lilla vildhästen min! Som inte såg ett dugg besvärad ut av nån hovböld när jag kom till stallet igår.


Idag så tänkte jag kanske fortsätta med lite klickerträning, samt även lite mer uppsittnings träning. Och om han är pigg så möjligen lite longering, får se hur bölden ser ut idag också. Annars blir det lugna pass tills den har läkt ihop!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar