söndag 29 januari 2012

Dominans & Ledarskap



Ska man vara ''dominant'' och ledare över hästen hela tiden?


Jag personligen tycker inte det. Den traditionella hästhanteringen samt NH går ju ut på att du ska visa vem som bestämmer. Vem som är ledare, vem som är dominant. Självklart väldigt olika från individ till individ. Men jag har en lite annorlunda synpunkt på detta.


Jag och Lucky till exempel, vi delar på ledarskapet i olika situationer. Är han självsäker och orädd så får han leda. Utan att han för den delen drar i mig, ignorerar mig eller blir ''dominant''. Vill jag ta över ledarskapet så får jag göra det utan att han protesterar. Och känner han sig osäker på något så får jag ta över ansvaret och leda honom igenom det. Men han vet hela tiden att vi är partners och inte ''slav och slavdrivare'', utan att jag har koll på läget om det behövs och tycker han att han behöver ta hand om mig en stund och visa vägen så FÅR han det. Om det kan ske säkert förstås. Och han blir aldrig dum eller ''dominant'' utan detta stärker bara hans självförtroende.



Nya studier visar faktiskt att det inte finns ett ledar sto eller hingst i en flock. Och det behöver heller inte vara dom äldredjuren som är ledare. Utan olika hästar leder i olika situationer. En häst är duktig på att hitta mat, då följer dom andra hästarna den hästen när det är tid för det. En annan är bra på att hitta vatten osv.



Dom hästar som blir bråkiga och ''dumma'' Och vi inte kan förstå varför dom beter sig på det viset när dom varit så snälla innan. Kan det då inte vara så att dessa hästar tröttnat på att bara bli tvingade att göra saker som VI människor vill hela tiden och att vi aldrig lyssnar på vad DOM vill ibland?



( Här er ett exempel på hur våra promenader ser ut. Här är Lucky osäker på något. Exempelvis en vägtrumma, vattenpöl eller isfläck. Då smyger han sig in bakom mig och låter mig leda honom förbi det svåra eller läskiga. )


( Här är Lucky istället självsäker och trygg och då går han gärna bredvid mig eller nått steg framför och får då leda mig en stund. UTAN att han drar i grimskaftet eller blir ''dominant'' Repet slackar alltid emellan oss. )


När jag marktränar Lucky så har jag honom helst inte i rep. Utan lös i boxen, i hagen eller i en padock (om det går) annars har jag alltid slackande rep. Så att han hela tiden har VALET att vara med mig eller gå därifrån om jag ber om för mycket. Och vill han gå ifrån mig så tvingar inte jag kvar honom genom att rycka i repet ett hämta honom utan då får han gå. Och antingen så kommer han tillbaka av sig själv efter någon minut, då behövde han bara tänka lite och bearbeta det vi nyss gjorde. Om han inte kommer tillbaka så kanske jag går fram och ''frågar'' honom igen om bara en liten del av övningen, men vill han verkligen inte då avslutar jag för dagen och provar igen dagen efter.





Nu säger jag självklart inte heller att man ska vara för snäll och mesig. Vissa hästar kan ju utnyttja det för att slippa undan arbete. Och då ska du självklart visa att du inte tolererar sånt beteende. Ibland måste man bli bestämd och sätta ner foten, men inte hela tiden. Man måste lära sig att se skillnaden. 



Men vill hästen exempelvis inte göra den där öppnan på ridbanan. Ja istället för att sitta och tjata och tvinga hästen genom bråk. Prova att göra något som hästen tycker är kul en stund, ta en snabb runda i skogen kanske och testa göra öppnan där? , en annan lättare övning, eller bara be den att försöka göra en liten del av öppnan, exempel böja halsen lite och avsluta sen och prova igen nästa dag? Den ska ju inte få ''vinna'' över dig genom bråk. Men har den inte lust så varför ska vi sitta och tvinga den att göra något den finner lite svårt bara för att vi så gärna vill? Då får man tänka efter lite och fundera hur man kan underlätta övningen eller vart ''problemet'' sitter. Är hästen bara envis, har den en dålig dag eller ber du om för mycket?



Du har ju inte lust att göra precis allt varje dag? Så varför ska hästen vilja det? Dom är smartare än vi tror, och har mer känslor än vad vi tror.



Detta är en liten del av MIN personliga syn på det här med dominans och ledarskap och detta fungerar för mig och Lucky. Men självklart så är det inte alls säkert att just vårat sätt skulle fungera för ett annat ekipage. Vissa funkar NH riktigt bra för eller bara den klassiska hästhållningen.

Men genom att ''utöva'' denna typ av delat ledarskap så har jag fått en häst som sällan ifrågasätter det vi gör, som villigt att vara med mig och arbeta och försöka lösa de övningar jag ger honom och är pigg och glad. Och kommer ständigt med egna förfrågningar om vad vi ska göra.

Från en häst som i början var ''trälig'' stannade när jag red. Ifrågasatte ALLT, gjorde det jag bad om för att jag just bad om det. Men ville inte och såg ingen som helst mening med det eller nått kul. För att han har levt ett liv av ständig prestations ångest och krav. Och att aldrig ha fått säga vad han känner. Aldrig blivit förstådd.

Vad får ni för åsikter och tankar kring detta? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar