lördag 21 januari 2012

Långa Tyglar!

 Min fina gubbe peppar inför att börja arbeta!

Idag så tränade jag & Lucky lite långa tyglar! Och det gick över förväntan faktiskt. Då sist vi provade på detta var i somras och då var Lucky fortfarande väldigt matgalen och drog med mig ner i dikena hela tiden haha. 

Men idag så letade han bara fram lite gräs under snön medan jag försökte få ordning på dom meterlånga tyglarna hehe. Men när jag fått ordning på trasslet så blev han genast uppmärksam på mig och ivrig att klura ut vad vi skulle göra. 

Till en början så snurrade han bara runt mig och trodde det var longering antar jag haha. Men efter några små korrigeringar så lyckades jag få honom att förstå att det var framåt vi skulle och att jag skulle gå snett bredvid/bakom honom. Och han fattade galoppen direkt! Han lyssnade uppmärksamt och svängde åt båda hållen utan problem. Jag kunde också byta sida och göra samma sak medan jag gick på hans andra sida. Så det tränade jag först på. Att bara gå rakt fram, kunna svänga åt båda håll  och skifta sida av hästen.


Duktiga killen som inte verkade ha nått problem alls att ha mig traskandes bakom arslet på honom.

Och eftersom allt gick så förvånansvärt bra så testade jag att ställa honom i både ''öppna'' och ''sluta'' och det klarade han galant! Inte perfekt, men mer kunde jag inte begära av honom så här första gången.

Så nästa gång blir det att öva på just sidvärtes rörelser och öppnor och slutor. Och han verkade faktiskt gilla denna typ av träning! Jag fick honom tillochmed att utan minsta tvekan gå över hinder bommarna. Dom brukar han helst undvika. Men guuud va stolt han blev när jag överöste honom med beröm. Haha han måste tycka jag är knäpp ibland. ''Vadå var så jag duktig bara för att jag klarade av den här bagatellen?'' Han är verkligen så jädra smart den hästen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar