lördag 24 mars 2012

Lördag


Hejsan hej!

Jag glömde helt bort att uppdatera igår kväll efter turen. Så jag skriver om den nu istället. Orkade inte töla med någon sadel och ville inte rida helt barbacka så jag tog tömkörningsgjorden och satte stigbylgar i och satte repgrimman över tränset. Och jag red hela turen i den utan problem! Dock på slutet av turen fick jag ta till tränset, vilket ni kommer förstå lite längre ner.


Lucky i sin utstyrel inför turen.

Det var väl inte den bästa turen kan man väl säga hehe. Började skit mysigt, i typ tre minuter och sen möter vi en buss på första grusvägen vi tog in på... En sån där stor gul. Och ja den va ju skitläskig tyckte Lucky fast vi har gått förbi såna förut, fast dock inte på en så smal väg. Så det var bara att hoppa av och leda honom förbi den. Hehe jag blev ganska ledsen och sur, inte på honom men på att vi ALLTID ska möta lastbilar och annan skit när vi ska ut! Hehe han trodde dock att jag var sur på honom så han gick och puttade på mig och la mulen i nacken på mig tills jag berättade för honom att det inte var han jag var sur på. Då blev han nöjd. Sen hittade jag ingenstans att hoppa upp igen så vi fck promenera hemåt så jag fick sitta upp där istället.



Så vi fick ta en av de vanliga kortare rundorna istället... Tråkigt men ingen trafik iaf och var rätt mysigt tillsut ändå. Men Lucky va inte riktigt okej med de leriga partiertna av de vägar vi tog in på så vi fick vända och prova nya hela tiden. Och tillslut vände jag hemåt. Men tog in på vår ''spring'' stäcka först för att låta honom få springa av sig vilket märktes att han behövde!

Fin utsikt har vi iaf! ''Springstäckan'' är den mörka randen som går i mitten av bilden mellan ängarna, bara en liten del av den dock. Trädet visar undegär mitten av den. 


Men han va inte riktigt pepp på det till en början men sen kom han igång och satte av i sin travar trav. OCH gör en tvärnit ifrån den mitt på sträckan! Haha men jag satt kvar! Varför gjorde han det då? Jo ler fläck självklart. Så jag tröttnade och vände hemåt för att skita i resten av turen och då började han krångla för då hade han ju kommit upp i varv och ville springa! Och han blir ganska het och stark då så då fick jag ta till tränset istället för grimman. Men jag ville inte släppa honom på hemvägen ifall jag inte skulle få stopp på honom. Så jag fick sitta och hålla in honom hela tiden vilket varken han eller jag gillade.

Och vilket faktiskt resulterade i en stegring tillslut! Första gången han gjorde det med mig. Men jag blev inte rädd, arg eller åkte av utan jag bara stannade honom och satt och pratade med honom en långstund och strök honom på halsen tills han ''kom tillbaka'' till mig innan vi fortsatte. Jag förstod ju VARFÖR han gjorde det men jag kunde liksom inte göra något åt det för stunden. Han lugnade sig iaf men trippade fortfarande så jag lät honom trava den sista biten hemåt iaf. Då blev han lite nöjdare och jag kunde bromsa hehe. 

Så fick jag ta en promenad med honom när vi väl kom hem igen för att skritta av honom. 

Kommer verkligen försöka sätta igång honom mer nu med både longering och ridning så han inte ska behöva bli sådär het när han väl får springa. Det är helt enkelt en ny utmaning för oss att övervinna! Och det tror jag nog att vi kan [v]

Nu ska jag åka iväg och fika med en kompis och blir nog borta större delen av dagen. Så idag har jag bara varit och gjort mina sysslor i stallet samt borstat gubben grundligt och dragit av lite vinterpäls. Men han är ganska nöjd nu för han har fått Roi tillbaka! Så jag tror han klarar sig. Men i morgon ska jag och Matilda nog pyssla med hästarna och då tänkte jag att hon skulle få filma mig och gubben lite när vi klickertränar. Så vi får se vad det blir av det!

Vi hörs antingen senare eller i morgon då! Ha en fin Lördag på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar