fredag 3 februari 2012

Man analysen!


Idag fick jag äntligen prata med homeopaten och fick svaret på Luckys man analys! Det är alltså en analys man gör genom att skicka in ett gäng hårstrån från hästen till en homeopat som kollar igenom vad hästen har för bristen & obalanser i kroppen. Alltså vilka specifika vitaminer, mineraler och ämnen som hästen behöver. Och gör man en full analys så kan dom även se vart hästen har ett problem, ex magen eller tarmarna.

Och detta var vad jag fick veta efter Luckys analys!


  • Super fina värden angående vitaminer & mineraler
  • Hög magnesium brist.
  • Magkatarr eller gammalt magsår

Han hade alltså inga brister alls av några vitaminer eller mineraler just nu! Detta kan bero på att han fått sånt i sitt förra hem och det finns kvar i systemet. För han har ju inte fått något speciellt av mig. ELLER så kan det bara vara så att det grovfoder han får här är superbra! Alltså höet, hösilaget och gräset. Så han får i sig det nödvändiga han behöver.

Magnesium brist är något som oftast alla har berättade hon. Både djur och människor. Men Lucky hade en ganska hög brist så det är något jag ska ge honom. 

Dessutom så såg hon att han hade någon obalans i magen. Troligtvis magkatarr eller ett gammalt magsår. Och det är här det blir intressant! Då hon berättade symptomen som hästen kan ha om det är något bus med magen. Jag gör en * efter varje punkt för de symptom som Lucky har! 

Jag berättade INGET om honom för homeopaten innan analysen. Bara hans namn.

Symptom vid magkatarr.

  • Spänningar, stelhet i bogen. *
  • Stapliga korta steg, frambenen. *
  • Problem med knän, framkotor.*
  • Rinnande ögon.
  • Svullen mellan ganascherna.
  • Rödbrun färgad urin.*
  • Gallor i bakkotorna.*
  • Spänningar bak.*
  • ''Klegg'' i skapet.
  • Allmän ''stelhet'' i kroppen.*
  • Dåligt humör, irriterad*
  • Spänningar, stelhet i nacke, halsmuskler. *

Jag vet inte om jag fick med allt med den mesta. Och som ni ser så hade Lucky en hel del av dessa symptom! Som alltså kan bero på obalansen i magen. Dock så var det en väldigt svag magkatarr, och hans symptom är ju inte ''starka''. Vissa av delarna beror ju självklart också på att han varit travhäst. Stelheten och spänningarna syftar jag på nu.

Så jag började fundera på om det kan vara så att han HAFT magkatarr eller magsår när han kom till mig och det börjar försvinna. Men ska ändå köpa hem en magkur för att påskynda läkningen i magen. Och då får jag förhoppningsvis en väldigt frisk och glad häst!

Skulle så gärna vilja berätta mer angående det sjukt intressanta samtalet och varför jag inte tror att det är något humbug, men då skulle inlägget bli miltals långt hehe. Men skulle ni ha några frågor om saken så bara skriv så ska jag svara i den mån jag kan!

Iallafall
Detta är vad han ska ha och jag ska köpa hem och prova:

Gastrofor - Biologiskt Anpassat Fodertillskott
För magkatarren.

Makrolsyl - Magnesuim.

Ska få köpa hem små testpåsar av homeopaten och se om Lucky äter och gillar det först! Sen kan jag köpa hem ordentliga burkar. Och hon sa att detta är inte något jag behöver stressa med alls. Utan att jag skulle kolla runt lite  och fråga folk först. Och sen göra det jag tycker låter bäst. Och jag kan börja med magen och sen ta magnesiumet! 

Mycket intressant!


2 kommentarer:

  1. hur skickar man in man?
    tycker det verkar jätte intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Amanda!

      En hår analys skickar man in till en Homeopat. Du kan googla på det för att få upp olika sidor. Men dom personer jag rekomenderar är:

      Cecilia Oscarsson & Morgan Strålman

      Radera