söndag 12 februari 2012

Ridlektion!


Yes idag så kom Pernilla ut och hade en liten lektion med mig om grunderna i akademisk & centrerad ridning. Så jag testade även sadeln igen och hon skulle ta med den till en sadelmakare nu och höra vad som skulle hända om man stoppade i mer stoppning i panelerna. För det är väldigt lite stoppning i dem nu och då menar jag lite, och även den mjukaste stoppningen det finns. För att den skulle passa en väldigt bred häst lite längre. 

För det är det enda som behöver göras att få upp den mer från ryggen! För annars så passade den honom jätte bra tycke hon. Och jag rätade också till min sits och tänkte på den mer och det blev mycket bättre! Utan att för den delen bli en ''kamp'' mot sadeln.




















Själva lektionen var i skritt och det vi övade på var att jag ska lära mig att styra och visa vägen mer med magen och höfterna än med händerna. För jag har till vana att styra ut händerna för mycket när jag ska svänga honom. Se bilden nedanför. Vilket resulterar i lite vingliga svängar och att han går fel med bogarna.


istället fick jag lära mig att sitta stilla med händerna och helt enkelt bara vrida magen och höfterna och titta åt det håll vi ska. Och detta fungerade så jädra bra! Jag behövde ju inte använda tyglarna alls. Utan tygeln lägger man bara mot halsen som ett stöd för att hjälpa honom att få med hela kroppen i svängen eller volten. Men ytterst små hjälper, bara krama tygeln istället för att dra i den.


Här rider jag med ''kroppen'' istället för med händerna. Och har bara ett ytterst litet stöd från inner tygeln mot hans hals i volten. För att försöka rakställa honom först för att senare få honom något innåt. Och detta var mycket lättare för gubben att förstå! 

Här kommer några mer bilder från lektionen. Vi övade också lite på ''Öppna'' fast en bakvänd version  där vi använde staketet som en uppbromsning. Det blev även några filmklipp, men det krashade när jag precis var klar med filmen... Så får klippa ihop den någon annan dag istället!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar